kosciol sw michala archaniola rzeszow

MSZE ŚW.

NIEDZIELA

7.00, 9.00, 10.30, 12.00, 17.00, 18.30

DNI POWSZEDNIE

6.30
18.00 (czas zimowy)
19.00 (po wielkanocny)

SPOWIEDŹ

W DNI POWSZEDNIE

6.00 – 6.30
17.30 -18.00 (czas zimowy)
18.30 -19.00 (po wielkanocny)

W NIEDZIELĘ

Pół godziny przed każdą liturgią

NABOŻEŃSTWA

Pół godziny przed wieczorną Mszą św.

WTOREK

Koronka Uwielbienia Boga – ku czci św. Michała Archanioła

ŚRODA

Różaniec

CZWARTEK

Nieszpory

PIĄTEK

Koronka do Miłosierdzia Bożego oraz Adoracja Najświętszego Sakramentu

WIECZÓR ANIELSKI

Pierwszy wtorek miesiąca

KANCELARIA PARAFIALNA

Wtorek – Sobota

8.00 - 9.00
16.30 - 18.30

Kancelaria nieczynna: w uroczystość św. Piotra i Pawła (29 czerwca), w poniedziałki, niedziele i święta oraz w pierwsze piątki miesiąca.

Okno nadziei

Dzisiaj wisi na drzewie Ten, 
Który nad wodami ziemię zawiesił;
wieniec cierniowy jest zakładany Królowi Aniołów;
w urągającą purpurę obleczony jest Ten, 
Który przyodziewa niebo obłokami; 
policzkowany jest Ten, 
Który w Jordanie uwolnił Adama;
gwoździami przybity jest Oblubieniec Cerkwi;
włócznią przebity jest Syn Dziewicy.
Kłaniamy się Twym cierpieniom, Chryste! x3
Pokaż nam też chwalebne Twoje Zmartwychwstanie!

(Hymn Jutrzni Wielkiego Piątku)

Śmierć Chrystusa to najtragiczniejszy moment w dziejach całej ludzkości: Bóg, który zstępuje na ziemię jako człowiek, zostaje zabity przez swoich braci. Ten, który jest Stwórcą, poddał się swojemu stworzeniu. W Wielki Piątek upamiętnia się tą straszną tajemnicę, a Kościół katolicki przykłada wielką wagę na jej rozważanie. Pokazuje nam to przeżywanie Wielkiego Postu: nabożeństwa Drogi Krzyżowej, Gorzkich Żali; ale także sztuka sakralna: przerażające wizerunki cierpiącego Chrystusa, pokazujące przykrość tego wydarzenia. Natomiast chrześcijanie Kościoła Wschodniego bardziej akcentują zmartwychwstanie Jezusa, chwalebne momenty z Jego życia. Stąd też brak w Cerkwi wizerunków ukazujących cierpienie. Cel ikony nie polega na wywołaniu czy roznieceniu naturalnego ludzkiego uczucia. Ona nie ma być ,,rozczulająca”, sentymentalna, ale ukazująca Bożą chwałę.

Ikonografia świadomie odżegnuje się od ruchu i teatralnych gestów. Twarze uczestników wydarzeń biblijnych rzadko wyrażają uczucia, jakie moglibyśmy im przypisywać. Raczej zwracają uwagę na cnoty (np. czystość, cierpliwość w cierpieniu, współczucie, miłość). Przykładem może być ikona Ukrzyżowania, która nie ukazuje bólu fizycznego, jakiego doznawał Jezus na krzyżu, odsłania natomiast oddanie swego życia za braci z własnej woli. Brak jest w niej jakiegokolwiek przejaskrawionego dramatyzmu sytuacji.

Na ikonie Krzyża Świętego przedstawiony jest ukrzyżowany Syn Boży i Syn Człowieczy – Jezus Chrystus. Ikona zachęca nas jednak do radości z Chrystusowego zbawienia. Tu nie umiera na krzyżu udręczony Zbawiciel, ale Król Chwały.

Według Ewangelii Krzyż Jezusa zatknięto na górze Golgocie. Św. Jan Chryzostom- Złotousty przekazuje, że to właśnie u podnóża tej gór został pochowany praojciec Adam. Ikona pokazuje rozkruszoną skałę – a w pośrodku niej grób pierwszego człowieka i jego czaszkę, na którą spływa Życiodajna Krew Zbawiciela.

Najbliżej postaci Chrystusa stoją: Bogarodzica Maryja i Umiłowany Uczeń – św. Jan; niekiedy towarzyszą im niewiasty i setnik. Przedstawiony na krzyżu Chrystus jest nagi, jedynie Jego biodra okrywa biała tkanina. Pochylenie Jego ciała na prawo, opuszczona głowa i zamknięte oczy wskazują, że Jezus już umarł, ale Jego wyraz twarzy zdaje się wskazywać na sen: ciało Boga-Człowieka nie uległo zepsuciu poprzez śmierć. „Życie usnęło i otchłań drży z przerażenia” (hymn Cerkwi z Wielkiej Soboty).

Krzyż ma osiem krańców – formę najstarszej tradycji, uważaną za najbardziej autentyczną zarówno na Wschodzie, jak i na Zachodzie. Górna poprzeczka to napis wskazujący na motyw oskarżenia. Dolna poprzeczka to podnóżek, do którego, według Wschodniej Tradycji, dwoma gwoździami przybite zostały stopy Chrystusa. Ta poprzeczka na krzyżach i rosyjskich ikonach Ukrzyżowania jest zwykle ukośnie nachylone. To nachylenie dolnej poprzeczki krzyża w górę na prawą stronę Chrystusa i w dół na Jego lewą stronę posiada symboliczne znaczenie: usprawiedliwienie i potępienie dobrego i złego złoczyńcy – Krzyż to waga sprawiedliwości.

Krzyż na Golgocie nie jest końcem Chrystusa. Nabiera swojego sensu, kiedy odczytamy Go w świetle Tajemnicy Zbawczej. Ikona krzyża staje się wtedy oknem nadziei.

ks. Łukasz Chłopek