STATYSTYKI

Who's Online : 1

PIELGRZYMKA WARSZAWA – TORUŃ 2017

PIELGRZYMKA WARSZAWA – TORUŃ

W wa Toruń1     Wczesnym rankiem (godz. 4:30) 50 osobowa grupa naszych parafian pod duchową opieką ks. Dominika zebrała się pod Kościołem by wyruszyć na autokarową trasę pielgrzymki Warszawa – Toruń. Pierwszym punktem naszej pielgrzymki była Warszawa i Muzeum Powstania Warszawskiego. Zaplanowane na 2 godziny zwiedzania miejsce, swoim niezwykłym klimatem i aranżacją sprawiło, że czas minął nam jak jedna chwila. Podążając korytarzami na nowo odkrywaliśmy niezwykłe poświęcenie tylu młodych ludzi, którzy jak mówiło jedno z widniejących haseł „chcieli być wolni i wolność sobie zawdzięczać”. Następnym punktem pobytu w Stolicy był kościół pw. Św. Stanisława Kostki, przy którym znajduje się grób bł. Ks. Jerzego Popiełuszki. Tam o godz. 12:30 uczestniczyliśmy we Mszy św. sprawowanej przesz księdza Dominika. Następnie zwiedziliśmy  znajdujące się w podziemiach kościoła Muzeum, pokazujące nieznane dla nas dotąd codzienne życie w domu rodzinnym Państwa Popiełuszko, a także niezwykłą drogę „dojrzewania” Jerzego Popiełuszki do służby Bogu i ludziom, za którą poniósł najwyższą cenę. Po zakończeniu zwiedzania udaliśmy się na obiad, by potem wyruszyć w dalszą podróż do Torunia. Koło godz. 19:00 dotarliśmy do Torunia gdzie pod WSKSiM czekał już na nas ksiądz Jakub. Po przywitaniu udaliśmy się na obiadokolację przygotowaną na uczelnianej stołówce. NastępnieW wa Toruń3 zakwaterowaliśmy się w pokojach akademickich. Kolejnym punktem było zwiedzanie WSKSiM, po której oprowadził nas sam ksiądz Jakub. Szkoła zrobiła na nas wielkie wrażenie, okazując się uczelnią bardzo nowoczesną i jak wynikało z opowiadań naszego przewodnika otwartą na studentów, dającą im szerokie możliwości rozwoju; absolwenci WSKSiM są też cenionymi dziennikarzami i pracownikami mediów. Następnie udaliśmy się na spotkanie z kustoszem Sanktuarium pw. NMP Gwiazdy Nowej Ewangelizacji i św. Jana Pawła II, który w skrócie opowiedział nam o sanktuarium i przedstawił jego historię powstania. W głównym ołtarzu Sanktuarium w prezbiterium umieszczona jest wierna replika watykańskiej kaplicy św. Jana Pawła II. W miejscu tym znajduje się tabernakulum, plafon przedstawiający Chrystusa Zmartwychwstałego, figury ewangelistów, relikwia św. Jana Pawła II oraz obraz Matki Boskiej Częstochowskiej podpisany przez Jana Pawła II. Na ozdobnym klęczniku obecny jest też tam sam Jan Paweł II. Sanktuarium ma też wydźwięk narodowo-patriotyczny, stąd w wystroju znajdują się np. polskie emblematy ludowe: krakowskie, góralskie, kurpiowskie, w oknach witraże i mozaiki, malowidła biblijne, na ścianach malowany poczet 34 świętych i wielkich Polaków. Dolny poziom w połowie wypełnia Kaplica Pamięci o Sprawiedliwych, będąca miejscem pamięci Polaków, którzy zginęli z rak Niemców ratując Żydów w czasie II wojny światowej; tutaj  na czarnej granitowej ścianie wypisano nazwiska Polaków, ofiary holocaustu; jest też napis „Nie ma większej miłości jak oddać Życie za przyjaciół swoich”. Po zrobieniu pamiątkowych zdjęć i odśpiewaniu Apelu Jasnogórskiego udaliśmy się na odpoczynek. Pobyt w Sanktuarium skłania do refleksji i modlitwy, stanowiąc zarazem cenną lekcję historii i patriotyzmu. Opuszczając Sanktuarium żegnamy się z figurą św. Piotra Apostoła łowiącego ryby. Po drodze mijamy pierwszego władcę Polski – Mieszka I i Dobrawę. Jest też pomnik idącej Świętej Rodziny przed którym widnieje odzwierciedlający nasze pragnienie napis: „ŚWIĘTA RODZINO WSPIERAJ NASZE RODZINY”. Następnego dnia wypoczęci i po śniadaniu pod przewodnictwem księdza Jakuba wyruszyliśmy zwiedzać Starówkę Torunia noszącą w sobie ślady Mikołaja Kopernika, zaglądając m.in. do toruńskiej katedry, bazyliki katedralnej św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty gdzie znajduje się chrzcielnica przy, której w 1473 roku chrzczony był Mikołaj Kopernik. Zwiedzanie zakończyliśmy w cukierni, gdzie wszyscy zaopatrzyli się w pachnące, toruńskie pierniki. Kolejnym punktem było miejsce porwania bł. Ks. Jerzego Popiełuszki. Przy drodze łączącej Toruń z Bydgoszczą, w lesie koło Górska stoi pomnik – biały betonowy przewrócony krzyż. Upamiętnia miejsce porwania księdza Jerzego  Popiełuszki.  Obok wielkiego białego krzyża stoi figura Chrystusa Frasobliwego. O tragicznym wydarzeniu przypomina napis: Miejsce uprowadzenia ks. Jerzego Popiełuszki – początek drogi męczeństwa. Po odmówieniu krótkiej modlitwy i złożeniu kwiatów udaliśmy się do Sanktuarium NMP Gwiazdy Nowej Ewangelizacji i św. Jana Pawła II gdzie o godz. 12:00 uczestniczyliśmy we Mszy św. podczas, której odbyło się uroczyste wprowadzenie relikwii bł. polskich męczenników ojców Zbigniewa Strzałkowskiego i Michała Tomaszka. Mszy św. przewodniczył o. Marian Gołąb, a współcelebrujacymi byli m.in. nasz ksiądz Dominik i ksiądz Jakub. Po zakończeniu Mszy św. była możliwość ucałowania relikwii. Po zakupieniu pamiątek i zrobieniu zdjęć udaliśmy się do pokoi, aby się spakować następnie zjedliśmy obiad na stołówce uczelni. Przed wyjazdem do Rzeszowa razem z naszym przewodnikiem ks. Jakubem udaliśmy się do siedziby Radia Maryja tam w kaplicy odmówiliśmy wspólnie Koronkę do Miłosierdzia Bożego. I niestety wszystko co dobre szybko się kończy. Trzeba było pożegnać się z księdzem Jakubem i wracać do domu.